25 maart 2020

Mentaal weerbaar tijdens de Coronacrisis

Om hun leden de mogelijkheid te geven fit te blijven door thuis te trainen, hebben veel sportscholen hun workouts online gezet. PSY geeft jou fitnesstips voor je brein. Hoe blijf jij mentaal veerkrachtig in deze periode?

Er is veel veranderd in de laatste weken. Aanvankelijk dachten veel mensen dat het rondwarende Coronavirus niets anders was dan een griepgolf die elk jaar wel een keer de ronde doet. Intussen is vrijwel iedereen ervan doordrongen dat we dit keer kunnen spreken van een serieus mondiaal probleem. Een pandemie.

Met deze pandemie is ook een infodemie losgebarsten. Op televisie, in de krant en op sociale netwerken wordt massaal informatie gedeeld over de Coronacrisis. Mensen werken zoveel mogelijk thuis, kinderen gaan niet meer naar school en er wordt gehamsterd in de supermarkten. Beelden van doodzieke mensen in ziekenhuisbedden omringd door verplegend personeel gekleed in schorten, met mondkapjes en brillen op. Het laat niemand onberoerd.

Wat kun je zoal doen om mentaal overeind te blijven in deze onrustige en onzekere tijd?

Filter de informatiestroom door je te beperken tot het volgen van betrouwbare media. Check het nieuws op een beperkt aantal momenten per dag. Als je de hele dag alle berichten leest, waaronder helaas ook vaak nepberichten met onjuiste informatie, zorgt dat voor veel onrust.

Neem je emoties serieus, praat erover met mensen of schrijf piekergedachten op. De onzekerheid van deze periode raakt iedereen. Besteed je aandacht vooral aan zaken waar je betrokken bij bent en waar je ook invloed op kunt hebben. Je wast je handen goed en niest in je elleboog, je houdt je aan de voorschriften van het RIVM en zorgt goed voor jezelf en je naasten. Je druk maken om zaken waar je geen directe invloed op kunt uitoefenen kan zorgen voor een toenemend gevoel van machteloosheid.

Probeer als je thuiswerkt en zowel je partner als je kinderen om je heen hebt een vaste routine in je dag aan te houden. Sta op tijd op, neem een douche, kleed je aan. Maak een planning voor de dag. Het menselijk brein houdt van vaste routines. Besteed aandacht aan jezelf, ook als je niet op kantoor hoeft te verschijnen of mensen zult ontmoeten.

Blijf in beweging, volg een online workout of maak een wandeling. Hierbij neem je uiteraard de regels van het RIVM in acht.

Stuur een kaartje naar ouderen die geen bezoek mogen ontvangen of sluit je aan bij de grote groep mensen die in deze crisis klaar staat om mensen te helpen. Zij doen bijvoorbeeld boodschappen voor anderen, laten honden uit of geven bijles. Kijk op websites als www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/ of www.gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl of andere (lokale) initiatieven om te zien wat jij voor een ander kunt betekenen.

Door je in te zetten voor een ander ervaar je verbondenheid en saamhorigheid en dat zorgt voor nieuwe (mentale) energie. Of zoals de landelijke campagne ook al zegt: “Houd (afstand) van elkaar”.

Bronnen: Elke Geraerts, NRC Next, RIVM